CURRICULUM VITAE:
2012: Modtager et “uopfordret arbejdslegat” fra Statens Kunstfond på 50.000 kr.
Scenekunstuddannelse:
1987 studieophold ved Hochschule für Schauspielkunst “Ernst Busch”, Bereich Puppenspiel, i Berlin, daværende DDR. Lærere: Professor Hartmut Lorenz, professor Dr. Konstanza Kavrakova-Lorenz.
Instruktørassistent ved Max Kommerell: “Das verbesserte Biribi, scenestudie vist ved international festival i Ljubljana januar 1988.
1994 hospitation ved improvisationsseminar, 1. studieår.
1986 – 1991 Enkeltfagskursist ved Teatervidenskabeligt institut, gennemført grunduddannelsen. Derefter fuldtids-studerende.
1995 cand.phil.med specialet: “Die fiktive Wirklichkeit und die wirkliche Fiktion. Elemente zur Theorie des Puppentheaters”.
Arbejdet er skrevet på tysk, da danske undervisere i emnet ikke fandtes.
Det er senere oversat til dansk:”Den fiktive virkelighed og den virkelige fiktion. Elementer til dukketeatrets teori”.
DET RØDE BÅND:
Fra 1980 til 1999 virket som leder og instruktør ved (amatør)-dukketeatergruppen “Det røde Bånd” (Victor Brockdorffs dukketeater). Gruppen nåede en levealder på 19 år og spillede ialt 362 forestillinger for omkring 15.000 tilskuere.
Fra 1988 til 1995 lokaler i Absalonsgade 28 på Vesterbro.
Fra 1996 – marts 1999 lokaler på Frederikssundsvej 239 i Brønshøj.
Skabt og iscenesat mere end 10 forestillinger med Victor Brockdorffs marionetdukker, samt selvstændige forestillinger som “Den lille Lygte” efter en fortælling af Ghassan Kanafani, og “Freden”, efter Aristofanes.
Sidstnævnte forestilling var i 1990 på gæstespil i Dresden (Tyskland) og var det danske bidrag ved en international ungdomsteaterkonkurrence i Delfi (Grækenland).
1994: “Andespil”, frit efter H.C.Andersens “Den grimme Ælling”, med dukker af Günter Weinhold, instruktion Karl Huck.
1995: “Een gang til – en linedans for små sandheder til musik af Beethoven, og som Nietzsche på ingen måde kan tage ansvaret for”. Instruktion: Antje König.
Småbørnsforestillingerne “Godnat Amalie” 1993, “Krage & Ko” 1998.
Afsluttende festival 12.-14. marts 1999 i Medborgerhuset “Pilegården”, Brønshøj.
ARBEJDER I TYSKLAND:
2004:”Bilderbuch ohne Bilder” efter H.C.Andersen, dramaturgisk konsulent for Neues Theater Halle a.d.Saale/ K.Kawrakowa-Lorenz som instruktør.
2004: Seebühne Hiddensee: “Die Käseinsel – ein Mäusetraum” med Karl Huck, dramaturgi/instruktion.
2003: Hermannshof Theater,”Däumelinchen” med Antje König, dramaturgi.
2003: Seebühne Hiddensee, “Der Flaschenteufel” med Karl Huck, dramaturgi/instruktion.
Fra 1992 i samarbejde med “Homunkulus Figurentheater”, Berlin, som dramaturg og instruktør, med dukkespillerne Antje König og Karl Huck.
1999-2000: “Das Zicklein”, efter Alf Prøysen: “Gedekiddet, som havde lært at tælle til ti”/m. Thomas Vogel.
“Rotkäppchen”, konsulent.
“Die Schneehexe”/m. Cordula Nossek, konsulent.
“Nußknacker und Mausekönig”, september 1995.
“Das Mädchen mit den Schwefelhölzchen”, august 1995.
“Die Schneekönigin” maj 1995.
“Pinocchio”, november 1994.
“Mondmärchen” november 1994.
“Familie Fischer”, december 1993.
“Hase & Igel” april 1993.
“Kater Mackenzie”, november 1992.
NORGE:
“Floating Characters”, scenic multimedia project after a text by Alexander VVedenskij, 28. august og 1. september 2007 i Teatergarasjen, Bergen, Norge. Koncept og instruktion: Professor ved Kunsthøgskolen i Bergen Karen Kipphoff.
Dramaturgisk konsulent.
ARBEJDER I DANMARK:
2015: Konsulent for Katrine Karlsen,/Hamletscenen, “Hamlets Labyrint”, premiere 3. juli 2015.
2014: Konsulent, “Beatrice”/Tidsrum, med Sarah Piyannah Cederstrand, Karina Nielsen, Ida Marie Tjalve.
2013: Dramaturgisk konsulent for Sofie Krog Teater, ny forestilling med premiere 2015 (?).
2010-2011: Dramaturgisk konsulent på forestillingen “Gud bevare Nydanskerne – nydansk dramatik” af Jun Feng, premiere oktober 2011.
2010: Dramaturgisk konsulent for Sofie Krog “The House”.
2008-09: Dramaturgisk konsulent på forestillingen “Det gyldne Kompas I og II” for Århus Teater, premiere november 2008 og november 2009.
2009: Konsulent vedr. dukker på forestillingen “Kødkarrusellen”,
Chr. Lollike, Århus Teater.
Danseteater:
2006: Thomas Eisenhardt: “Blueprint”, dramaturgisk konsulent.
2004: Thomas Eisenhardt: “Psychomachia – De syv dødssynder”, dramaturgisk konsulent.
2003, Thomas Eisenhardt:”Danmarksforestillingen“, dramaturgisk analyse.
Børneteater/ungdomsteater:
2012: Teater Ske “Tornerose”, dramaturgisk konsulent/ instruktion
2011: Laboratorieprojekt “Ingen steder langt væk” , dramaturgisk konsulent for Jytte Kjøbek.
2011: “Say Cheese”, teater “Graense-loes, dramaturgisk konsulent.
2009-2010: “Undertiden lever man”, teater “Graense-loes”, dramaturgisk konsulent.
2008-09: “LÆ-RE-STREG-ER”, teater “Graense-loes”, dramaturgisk konsulent.
2007/februar 2008: Hotbite Productions: “En forestilling om Amerika” på Marielyst Højskole, forfatter Susanne Thorbek. Dramaturgi og instruktion.
2007: “Fejemøg og Flora” med Pjerrot på “Bakken”: Kurt Flemming og Feje Bakken: Jarl Forsman. Solsikken: Poul Arne Kring. Instruktion /dramaturgi.
2007: Katrine Karlsen: “Fucking alene”, dramaturgisk konsulent.
2005: Katrine Karlsen: “Supermøgprinsessen”, dramaturgisk konsulent.
2004: Barkentins Teater,Gertrud Exner: “Vejen rundt”, dramaturgisk konsulent.
2004: Charlotte Bisted Olsen: “Rødhætte”, dramaturgisk konsulent.
2004: Teater Blå Fugl, Lina Gerhardt: “Tommelise”, instruktion, dramaturgi.
2004: Teater Blå fugl, Joan Præst Linde:”Valmuemarken”, dramaturgi og instruktion.
2004: Kurt Flemming (Pjerrot på Bakken): “Mester Jakel passer Lillebror”. Manuskript og instruktion.
2004, Sofie Krog teater, dramaturgisk konsulent.
2003: Oversættelse til tysk af “Møgfuglen” for Barkentins Teater.
2002/2003: Charlotte Bisted Olsen: Krybbespil for Virum Kirke, samt “Tornerose”.
2001: Teater Blå Fugl, “En hund er ingen hest” med Lina Gerhardt, dramaturgisk konsulent.
1998: Det ripensiske Teaterselskab, oversættelse af “Nielsen & Fisk” med Ole Barkentin Lauritzen.
1998: Groteatret “Nattergalen”, dramaturgisk bistand.
1997: Rolf Hansen: Dramaturgisk medarbejde ved forestillingen “Sne”, Det lille Teater, København. Forestillingen genoptaget i 1998.
Live-art:
2006: Liveart2U, Århus, konsulent for Gritt Uldall-Jessen.
2003: Hooked again, med Gritt Uldall-Jessen.
2002: konsulent på “Hooked”, Gritt Uldall-Jessen.
Tekstdramaturgi:
Tekstdramaturg for Gritt Uldall-Jessen og Jimbut Jun Feng, “De ligger godt i maven”, premiere 1. juni 2015.
2014: Tekstdramaturg for Gritt Uldall-Jessen, “Box’en”, premiere d. 3. august 2014 i Værftshallerne, Helsingør.
2014: Tekstdramaturg for Gritt Uldall-Jessen, “Heidi, en rejse til Helvede med Simon Spies”, premiere 5. maj 2014, Teater Grob.
2011: “It hurts, said the mermaid”, dramaturgisk bistand til Gritt Uldall-Jessen.
2011: “1001 nat, et liv for en fortælling”, Cantabile II, dramaturgisk bistand til Gritt Uldall-Jessen, premiere juni 2011.
2009: “Timemap#3”, dramaturgisk bistand til Gritt Uldall-Jessen.
2007/2008: “Det kinesiske spøgelse” (Plex) dramaturgisk bistand til Gritt Uldall-Jessen.
Arbejdstitel “Lilith”, dramaturgisk bistand til Gritt Uldall-Jessen.
2002: Dramaturgisk bistand til Gritt Uldall-Jessen, forestilling for “Mobile Homes” i Oslo, arbejdstitel: Human Tamagotchi/ Curriculum. Arbejdet fortsat dec. 2003 med “Artemis”.
2001: “Torpedo under Arken”, dramaturgisk bistand til Gritt Uldall-Jessens nyskrevne stykke om Ibsen, instruktør Kirsten Dehlholm, Premiere november 2001 i Skien i Norge.
Performance:
2002: Konsulent for Rolf Alme ved forestillingen “Medea”, Akademi for scenekunst, Frederikstad/Århus.
1999-2000: Jørgen Callesen: “The Family Factory”, Århus Universitet. Dramaturgisk konsulent.
Film:
1998: Bo Hagen Clausen: Animationsfilmen “En god dag at gø”, konsulent. Pris i Cannes 1998.
FORELÆSNINGER OG FOREDRAG:
2013: Forelæsning ved Odsherred Teaterskole, Animationslinien, 10.-12. maj.
2013: “Masterclass” i Warehouse9 fra 4.-9. marts.
2011: Indlæg, deltager i festivalen Poparts i Amsterdam, Meeting about Dramaturgy, februar.
2010: Indlæg ved Symposium om uddannelser, Entréscenen, Århus, november.
2010: Foredrag i Glasmuseet, Ebeltoft: “Barn i et glashus, erindringer fra Toldboden”, oktober.
2009: Præsentation ved Nordic Conference on the Director’s Art, February 14-15, 2009, “Journey to Abadyl”.
2008: Interregnum. In Between States, panel presentation with Jørgen Callesen and Gritt Uldall-Jessen.
2008: www.PRAMnet.org, Cube-X/Wireframe seminar.
2007: The Bridge Project/Open Source Theatre, Symposium på CampX, forelæggelse af projektet PRAMbase, www.PRAMbase.org
2007: Deltagelse i NSU vintersymposium: Practice-Based Research in the Performing Arts, “Konkrete erfaringer med problemet uddannelse til den moderne, genreoverskridende performancekunst/ installationskunst” www.nsuweb.net
2007: Forelæsning ved Akademi for Scenekunst, Fredrikstad, Norge www.hiof.no/scenekunst “What´s happening between puppet theatre, performance art and the digital media?”
Sammen med Jørgen Callesen og Katrine Nilsen, www.pramnet.org
2007: Workshop og forelæsning ved Kunsthøgskolen i Bergen, www.khib.no
“SPACE, OBJECT AND ACTION – performance and installation workshop”.
2006: Sensuous Knowledge3, Bergen, november. Indlæg: The Performer and the New Media Object”, med Jørgen Callesen. Se www.pramnet.org
2005: Dukketeatrets dramaturgi, DATS-kursus 14. januar 2005, Skørping.
2004: Foredrag ved UNIMA-generalforsamling, Dukketeatrets dramaturgi. Introduktion af “sandkassen”, instruktion Catherine Poher.
2004: Foredrag om H.C.Andersen på biblioteket for bøsser og lesbiske.
2004: Tingenes Teater – en anden måde at betragte performancekunsten på. Foredrag i Kanonhallen 18. januar 2004.
2003: Foredrag om H.C.Andersen, Café Intime.
2002: Forelæsning på Københavns Universitet om “Torpedo under Arken”, sammen med Kirsten Dehlholm og Gritt Uldall-Jessen.
2001: Århus Universitet, seminar og diskussion: Performance Animation, en ny kunstform ? Foredrag: “Fysiske og virtuelle dukker i teori og praksis”.
2001: Københavns Universitet, Symposium “Marionet: Metafysik, Mekanik, Modernitet”. “Puppets and Computers”, sammen med Jørgen Callesen: “Virtual Puppets in Performance”. Endnu ikke udgivet, 2015.
1995: “Dukketeatret”, Forelæsning ved Københavns Universitet.
1995: “Es war einmal – ein Märchensymposium” arrangeret af Deutsche Forum für Figurentheater und Puppenspielkunst e.V., Berlin: Andersen-Märchen im Spannungsfeld ihrer theatralischen Interpretation.
1989: Arrangeret forelæsninger Københavns Universitet/Århus Universitet/ Festivalen i Silkeborg 1989, med professor, dr.phil Konstanza Kawrakova Lorenz.
KURSUSVIRKSOMHED OG GÆSTESPIL:
2013: Gyula Molnar spiller “Tre små selvmord” i Warehouse9, i anledning af udgivelsen af “Objektteater” på dansk, 4.-9. september.
2012: Gæstespil med Seebuehne Hiddensee, “Faust” v/Karl Huck, i Warehouse9.
2011: Gæstespil med Theater Hermannshof, “Anna Karenina” v/Antje König, i Warehouse9, Kursus i Warehouse9.
2008-09: Kursus for Århus Teater, “Det gyldne Kompas” med Antje König.
2007: Tilrettelagt 4 kurser på Odsherred Teaterskole:
januar 2007: Kursus med Katrine Nilsen.
marts 2007: Kursus med Jørgen Callesen og Jakob Tekiela.
marts 2007: Kursus med Charlotte Bisted Olsen.
september 2007: Kursus med Antje König.
2006: Kursus “Kroppen og materialet”, med Thomas Eisenhardt og Katrine Nilsen.
2005: Samarbejde indledt med Martin Elung, Institut for ny Scenekunst.
Oktober 2005-april 2006: Laboratorieprojekt med Catherine Poher på Odsherred Teaterskole.
Tilrettelagt 4 kurser på Odsherred Teaterskole:
august 2005: Kursus med Katrine Nilsen.
september 2005: Kursus med Charlotte Bisted Olsen og Thomas Vogel.
November 2005: Kursus med Jørgen Callesen og Jacob Tekiela.
marts 2006: Kursus med Janne Kjærsgaard.
2005: Pædagogisk dag på Skt. Jørgens skole i Næstved, introduktion til dukketeater, med Charlotte Bisted Olsen og Rolf Hansen.
2004: generalforsamling UNIMA: “Dukketeatrets dramaturgi”, seminar /arbejds-demonstration med Catherine Sombsthay som instruktør.
2003: Introduktion til “Tingenes teater”. Statens Teaterskole, laboratorieprojekt “Objektisme”.
2003: Kursus/privat: Introduktion til Tingenes Teater.
1998: København: 2 kurser med hhv Thomas Vogel og Catherine Sombsthay.
1996-97: Kursus i moderne dukketeater.
1996: Vordingborg, dukketeaterprojekt på “Skovhuset”.
1991: Kursus med Hartmut Lorenz.
1991: Gæstespil: Handgemenge, (Øst)Tyskland: “Manfred im Boot”, Matthias Baxmann – Therese Tomaschke, (Øst)Tyskland: “Hänsel undGretel”.
1990: Kursus med Catherine Sombsthay.
1989: Gæstespil, Puppentheater “Waidspeicher”, Erfurt: “Tyren Ferdinand”, “Trediveårskrigen”, “Rotkäppchen”.
1989: Studierejse til Berlin, i samarbejde med UNIMA.
1988: Kursus i Odense, med Hartmut Lorenz, Anne og Lars Frank: Gæstespil:
“Lucie og Karlheinz”.
Fra 1987-1994 undervist på kurser ved Dansk Sløjdlærerskole: “Sløjd og dukketeater”.
1987: Efterårsferie-kursus i København.
1984: Dramatik for dukketeaterfolk, kursus med Hanne Andersen.
1983 og 84: Kurser for “Det røde Bånd” med Feike Boschma.
ARTIKLER/PUBLIKATIONER:
2013: Medforfatter, artikel i “Det postomdelte”, fagblad for Foreningen af Danske Sceneinstruktører, nr. 63: “Grunduddannelse i performancekunst. Hvorfor bør der være en grunduddannelse i performancekunst ? med Christine Fentz og Anette Asp Christensen.
Oversættelse og udgivelse af Gyula Molnar: “Objektteater”,for Scenekunstens Udviklingscenter.
Artikel til “Logbuch 3″, Seebühne Hiddensee, om dukker/objekter generelt og om Seebühne Hiddensee’s dukker specielt (på tysk).
2012: Artikel i tidsskriftet “Double” (Theater der Zeit) nr. 25, forår 2012: “Die Logik des Spielmaterials, Ein Arbeits-gespräch zur Produktion “Life in Between” des jungen dänischen Figuren-theaters “Graense-Loes””.
2011: Artikel i Teater1, nr. 153, april 2011: “Dukketeater, en (anden) slags teater”.
2011: Udgivelsen “Overvejelser – om scenekunstens uddannelser i Danmark, en materialesamling”, redaktionsudvalg.
2010: Antologi: Carsten Friberg & Rose Parekh-Gaihede, with Bruce Barton: At the Intersection Between Art and Research, Practice based Research in the Performing Arts, article: Another Kind of Theatre, Contemporary performing arts between the exhibition and the stage – and the question of education, NSU press 2010. Distributed by Århus University Press, www.unipress.dk.
2010: Udgivelse: “Åben Scene København, rapport vedr. mulig-hederne for en Åben Scene København, til Københavns Scenekunst-udvalg, august 2010”, redaktion. For Scenekunstnere uden Scene
2010: Udgivelse: “Rå Hvidbog, en materialesamling vedrørende den frie scenekunst i Danmark 2010”, redaktionsgruppe, for Foreningen Uafhængige Scenekunstnere.
2008-09: Forprojekt, støttet af Nordic Culture Point, arbejdstitel “CubeX”, resultat, bogudgivelse Pramnet.org: “Journey to Abadyl”, red. Jette Lund.
2007: “En anden slags teater, rapport om et forsøg”. Odsherred Teaterskole 2005-2006, ikke udgivet.
2005: “Design for Breakdown – Tools and Methods for responsive Stage Design”, paper til Conference of the International Federation for Theatre Research i Amsterdam, 11.-15. maj 2005, sammen med Katrine Nilsen og Jørgen Callesen.
2003: Oversættelse af KKL: “Kaffekop og kongekrone”, til UNIMAs nyhedsbrev.
2003: Artikel om dukkespilleruddannelse i DK, til UNIMA’s Nyhedsbrev.
2003: Om Eventyr – artikel til UNIMA’s generalforsamlingsseminar,
september 2003: Forestillingsanalyse af “jesus_c_odd_size” for Hotel Pro Forma. Ikke publiceret.
2002: FrancoB, essay, ikke publiceret.
2002: Artikel til “Ånd i hanske”: Uddannelse til det moderne figurteater.
2001: Københavns Universitet, Symposium “Marionet: Metafysik, Mekanik, Modernitet”. “Puppets and Computers”, endnu ikke publiceret i 2015.
2001: Seminar på Århus Universitet: “Fysiske og virtuelle dukker i teori og praksis”. Ikke publiceret.
2000: Artikler til UNIMA-konference og festival i Magdeburg: “Hilsen fra Danmark”: “Puppet Theatre in Denmark” samt “Über Puppenspiel und Computerspiele”.
1999:”Undervisningen ved School of Stage Arts, en beskrivelse”. Rapport om Uddannelsen på Cantabile 2. Indsamling af materiale, sammenskrivning og tilrettelægning. Ikke udgivet.
1998: Rapport om uddannelsen af den første årgang ved Dukke-magergrunduddannelsen ved Erhvervsforskolen i Hanstholm. Ikke udgivet.
1999: Artikel til “Ånd i Hanske”: Dansk dukketeaters historie
1997: Danske Dramaturgers nyhedsbrev: “Dukketeatrets kvaliteter – kvalitet i dukketeatret”.
1997: Das andere Theater, temanummer Dänemark, artikel om dansk dukketeater.
1997: Folkevirke maj/juni 1997: “Kunsten at lege”.
1997: Nyhedsbrev-UNIMA nr. 1: “Til debatten om sprogbrugen”.
1995: Das andere Theater nr. 20: “Andersen-Märchen im Spannungsfeld ihrer theatralischen Interpretation”.
1995: Speciale: “Die fiktive Wirklichkeit und die wirkliche Fiktion. Elemente zur Theorie des Puppentheaters”. På dansk: “Den fiktive virkelighed og den virkelige fiktion. Elementer til dukketeatrets teori”.
1993: Kognition og pædagogik: “Hvad er fascination ?”
1992: Ånd i hanske: Temanummer om dukketeatret i Norden: “Dukketeater i Danmark” 1991: Nyhedsbrev-UNIMA nr. 2: “Hvad er dukketeater ?”
1991: Rampelyset nr. 197, maj: “Dukketeatrets virkemidler”.
HANSTHOLM 1996-2000:
Fra efteråret 1993 og indtil 2000 samarbejde med Hans Hartvich-Madsen og Hanne Wellendorf (Thy Teater) om oprettelsen af en uddannelse for dukkespilkunst i Danmark.
Uddannelsen påbegyndt efterår 1996. Undervist i animation og improvisation, teoretisk undervisning, dramaturgi.
Sommer 1996: Helligkildedage, Tømmerby Kirke: “Madam Rosette” Thy Teater, dramaturgi.
Efterår 1997: 2. årgang af dukkemagergrunduddannelsen begyndt. Undervisning i Animation og improvisation, dramaturgi m.v.
Juleforestilling: Dickens “Et juleeventyr” – dramaturgi, dramatisering i samarbejde med Thy Teater.
Februar 1998: 1. årgang af Grunduddannelsens elever afslutter.
Efterår 1998: 3. årgang af dukkemagergrunduddannelsen begyndt.
Undervisning i Animation og improvisation, dramaturgi m.v.
Juleforestilling 1998: “Gåseøjne”, frit efter Friedrich Wolf “Die Weihnachtsganz Auguste”.
Dramaturgi, fortolkning, i samarbejde med Thy Teater.
Marts 1999: 2. årgang af Grunduddannelsens elever afsluttes.
Februar 2000: 3. årgang af Grunduddannelsens elever afsluttes.
Rapport: “Dukkemagergrunduddannelsen. Rapport om uddannelsen af den første årgang på Dukkemagergrunduddannelsen efteråret 1996 til foråret 1998”. Indsamling af materiale, sammenskrivning og tilrettelægning.
Hanstholm-uddannelsen nedlægges endeligt i 2002.
Teaterseminarer:
Januar 1996: 1. dukketeaterseminar i Thisted. Animation og improvisation, forelæsning om dukketeatrets teori. Karl Huck / Jette Lund.
Januar 1997: 2. teaterseminar i Hanstholm: “Teater på kanten”. Foredrag: Dukketeatrets 2 konceptioner, Nullo Facchini – Antje König.
Januar 1998: 3. teaterseminar i Hanstholm: 1. Kursus i animation og improvisation med elever fra teaterskolen “School of Stage Arts” (Cantabile 2).
Besøg fra Scottish Mask and Puppet Center. Mikala Bjarnov Lage – Jette Lund/Lina Henschel.
Januar 1999: 4. teaterseminar i Hanstholm: 2. Kursus i animation og improvisation med elever fra teaterskolen “School of Stage Arts” (Cantabile 2). Catherine Sombsthay – Nullo Facchini – Jette Lund/Lina Henschel.
Januar 2000: 5. teaterseminar i Hanstholm: Ulrik Rømer Barfod – Staffan Bjørklund.
DIVERSE KURSER OG AKTIVITETER:
Registrant for Forsøgsstationen, De første fem år, februar-juni 2015.
Oversættelse og medhjælp for Konstanza Kawrakowa-Lorenz, Odsherred Teaterskole 1999, 2000 og 2003. Oslo 1999.
BTS-seminar i Ringsted 1999, indledning og oversættelse af Konstanza Kawrakowa-Lorenz’og Karl Huck’s indlæg.
Samarbejde med Emil K. Johansson om hans samling af dukke-(model)- teaterting.Registrering og pakning for depot hos Dansk Folkemindesamling, afsluttet i efteråret 2000.
FRIE FUGLE FESTIVAL:
– i samarbejde med Kulturhuset Bispebjerg Nordvest:
1. Frie Fugle festival, 9. juni 2004
2. Frie Fugle festival, 27. oktober 2004
3. Frie fugle festival 8. juni 2005
4. Frie Fugle festival 26. oktober 2005
5. Frie Fugle festival 25. oktober 2006
TEATERPOLITISK ARBEJDE:
2012-13: Medlem af research og skrive-gruppe for Sille Dons Heltoft, ordførende for “Uafhængige Scenekunstnere”, i forbindelse med Kulturministeriets udvalgsarbejde vedrørende de scenekunst-neriske uddannelser
2010-2012: Sekretær for “Scenekunstnere uden Scene, redaktør på rapporten “Åben Scene København, rapport vedr. mulighederne for en Åben Scene i København, til Københavns Scenekunstudvalg, august 2010.
2011: medudgiver af “Overvejelser – om scenekunstens uddannelser i Danmark, en materialesamling”.
2010: medudgiver af “Rå Hvidbog- en materialesamling vedrørende den frie scenekunst i Danmark 2010”.
2009: “Creating Conditions”, konference arrangeret af “Uafhængige Scenekunstnere”, sekretærarbejde.
2004-2005, forberedelse af foreningen “Uafhængige Scenekunstnere”.
Medstifter ved generalforsamlingen 28. maj 2005, sekretærarbejde/ webside, udenfor bestyrelsen.
1983 medgrundlægger af foreningen “En anden slags teater”, som i 1988 (Ljubljana) blev godkendt som Dansk UNIMA-Center (Union Internationale de la Marionnette). Æresmedlem 2007.
Fra 1988 – 1993 medlem af bestyrelsen.
ELEVER:
Sille Dons Heltoft, optaget på Akademi for Scenekunst (tidl. Akademi for Figurteater) Fredrikstad, Norge 2006, afsluttet 2009
Lea Højmark Burrows, optaget på Statens Teaterskole København 2001 (scenograf) afsluttet 2005.
Katrine Karlsen, optaget på Akademi for Figurteater, Fredrikstad, Norge 2001, afsluttet 2004.
Charlotte Bisted Olsen, optaget på Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin, Abt. Puppenspielkunst 1998, afsluttet 2003.
Louise Reinke, optaget på Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin, Abt. Puppenspielkunst 1997.
Nis Søgaard do.do. Begge afsluttet uddannelsen 2001.
Karina Nielsen, optaget på Akademi for Figurteater, Fredrikstad, Norge 1996, afsluttet 1999.
Maria Selsø Salmons do.do. (scenograf).
Lina Gerhardt/Henschel, afgang fra Akademi for Figurteater i Fredrikstad, Norge i 1994.
Bo Hagen Clausen, do.do. Optaget på Statens Filmsskole, København, Animationslinien, afgang herfra i 1998.
Rolf Søborg Hansen, medlem af dukketeatergruppen Det røde Bånd fra 1983, Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin, Abt. Puppenspielkunst, 1988. Dukkemager og -spiller bl.a. på Det lille Teater og Marionetteatret i Kongens Have.
PRIVAT
Født d. 5. september 1937.
1955 Matematisk-naturvidenskabelig studentereksamen.
Efter et år som bogbinderi- og kartonnagearbejder for at tjene penge:
1956-59 Kunstakademiets arkitektskole, gennemgået den 2-årige “forskole”, optaget i hovedskolens 1. klasse.
Uddannelsen afbrudt på grund af ægteskab (1957), samt to børn (1959 og 1961)
1965-1989 arbejdet som teknisk assistent/bygningskonstruktør.
1965-70 kgl. bygningsinspektør Niels Koppel, 1970-1989 Kooperativ Byggeindustri. Arbejdsområde: Byggestyring.
Kurser i netværksplanlægning, systemarbejde, projektstyring.